Zebegény kivételes táji, környezeti adottságokkal megáldott település. A természet karnyújtásnyira van mind iskolánktól, mind pedig a diákok, pedagógusok lakóhelyeitől. A Börzsöny hegyei és erdői, a Duna, az árterek és rétek, a falut átszelő Malom patak: környezetünk kincses palotái, amelyek megismerésre, felfedezésre várnak – és „megőrzésre”!
A természettel való közvetlen kapcsolatra és a gyermeki nyitottságra, kiváncsiságra építve munkálkodunk azon, hogy felébresszük a gyerekekben a természeti környezetünk iránti fogékonyságot és érzékenységet. A rácsodálkozás élménye az első lépés ahhoz, hogy a diákok maguk is tudatosan törekedjenek a környezetért felelős gondolkodásra, életvitelre, belső igényükké váljon környezetünk megóvása.
Ez a szemlélet komplexen jelen van iskolai oktató-nevelő tevékenységünkben, áthatja annak minden területét: témakörei megnyilvánulnak a tananyagokban és a fejlesztési követelményekben a tanórákon, a tanulmányi versenyeken, a művészeti nevelésben, a szabadidős tevékenységekben egyaránt.
Hangsúlyt fektetünk arra, hogy iskolánk környezetért való elkötelezettsége „jótettekben” is megnyilvánuljon. Pedagógusaink – egyéni érdeklődéseiknek és személyes elkötelezettségeiknek megfelelően – jó példával járnak elől, és motiválják, cselekvésre buzdítják a gyerekeket. Így lettünk madárbarát iskola, intézményvezető helyettesünk koordinálásával kiemelten foglalkozunk a madarak védelmével, segítésével. Gyerekek és szülők közreműködésével odútelepet tartunk fönn az iskola udvarán és környékén, télen több helyen etetjük a madarakat – a diákok által készített madáretetőkből. Iskolánk udvara is ebben a szellemiségben újult meg: virágos növények, bogyós cserjék és fák szolgálnak a madaraknak fészkelőhellyel és élelemmel. Másik különlegessége udvarunknak, hogy egy patinás zebegényi kert növényei találtak itt új otthonra – a tulajdonosok adományozásának köszönhetően. Az ültetésben, gondozásban a gyerekek – kicsik és nagyok egyaránt – mindig lelkesen vesznek részt. Sőt, ők maguk is örömmel kezdeményeznek osztályszinten és egyénileg is, így 2019. szeptembere óta 18 facsemete ültetésében vett részt 34 diákunk. Odafigyelünk a szelektív hulladékgyűjtésre, és arra is, hogy környezetünket kímélő módon „járjunk iskolába”: gyalog, kerékpárral, vonattal.
Hogyan tudjuk éltetni ezt a szellemiséget a digitális oktatás keretein belül? Diákok és tanárok között a személyes kapcsolat átmenetileg szünetel, az iskola kapui is zárva vannak. A természet rendje azonban örök, a tavasz megérkezett, és így sok-sok lehetőség adódik a személyes megfigyelésre, megtapasztalásra a szabadban. Egyrészt az eddig megszerzett tudás így – az „aha-élménnyel” – elmélyülhet, maradandóbbá válhat, másrészt alakulhat a gyerekek természet iránti felelősségvállalása, nem utolsósorban pedig testileg-lelkileg egészségesebbé válhatnak.
Átfogó szemlélettel és kreatív hozzáállással alakíthatóak úgy a tananyagok – nemcsak a természettudományos tárgyak esetében -, hogy a diákok minél többet támaszkodjanak a természetben végzett megfigyeléseikre, kísérleteikre, gyűjtéseikre, de akár kétkezi munkájukra vagy játékaikra is az ismeretek megszerzésében, ismétlésében. Jelenlegi oktató-nevelő munkánkban az ismeretátadás, a beszámoltatás, a művészeti nevelés, a szabadidős ajánlások során arra törekszünk, hogy a gyerekek lehetőség szerint a természetben és a természetért tevékenykedjenek. Szép számmal olvashatóak intézményi online felületünkön a pedagógusok ajánlásai: „Kérlek, menj ki a kertbe…, Ha teheted, sétálj el a Duna-parta… …. és figyeld meg…, hasonlítsd össze…, kövesd nyomon…, keress…, gyűjts…, rajzold le…, számolj be róla…, légy szíves!” „Segíts a szüleidnek a kertben… ültesd el…, gondozd…, óvd…, kérlek!”
A tantárgyak közötti kapcsolatok, a tananyagok elrendezése, a tartalmi átjárhatóság, az integráció lehetőséget adnak arra, hogy környezeti nevelési célokat is megvalósíthassunk közismereti tárgyak és készségtárgyak „oktatásakor”, vagy a művészeti nevelésben. Így fordulhat elő, hogy ének kurzus keretében énekesmadarak hangjait hallgatják és azonosítják a tanulók, így születnek magyar kurzuson beszámolók az év növény- és állatfajairól, etikán ajándék-ötletek a „Százesztendős tölgyfa” születésnapjára, és ezért lehetséges, hogy testmozgásként növényeket ültetnek és öntöznek a gyerekek, szabadidős elfoglaltságként pedig rovarokat tanulmányoznak egy bokor tövében.
A madárodúk ellenőrzésében és az agyag fecskefészkek kihelyezésében most nem tudnak, tudtak személyesen részt venni a diákok, de rendszeresen képes beszámolókat kapnak az odútelep és az iskolai fészkek lakóinak életéről az iskola honlapján az ÖKO-fülön és a Kerekhegyi Pagony facebook oldalon. A környezetvédelmi jeles napokra (Föld napja, madarak és fák napja) online ismeretádadással, feladatokkal, szabadidős tevékenységek, játékok ajánlásával továbbra is ráírányítjuk a gyerekek figyelmét. Az otthoni tanulás keretei között is lehetőségük van környezetvédelmi versenyeken, vetélkedőkön részt venni, ehhez segítséget kapnak a pedagógusoktól.
Az online munkarend idején tanulók és tanárok között a digitális eszközök jelentik a kapcsolattartás zálogát, a gyerekek jelentős időt töltenek ezen eszközök használatával. Mégis, bízunk abban, hogy tudatos nevelői támogatásunkkal érdeklődésük – a virtuális világ „sokszínűsége” mellett is – még inkább természeti környezetünk felé fordul, és maradandó élményekkel gazdagodnak.
Kőszegi Renáta